Afvallen

Voor sommige personen is het nodig om af te vallen, omdat ze gezonder moeten of willen leven. Het is hierbij echter wel belangrijk dat afvallen op de juiste en gezonde manier gebeurt. Er zijn mensen die denken dat ze zichzelf moeten uithongeren om gewicht te verliezen, of op één soort voedingsmiddel moeten leven. Dit kan weer zorgen voor situaties die helemaal niet goed zijn voor het lichaam. Afvallen kan op deze manier gevaarlijk worden. Waarom willen of moeten mensen afvallen, wat zijn gezonde manieren om daaraan te beginnen en welke tips kunnen helpen? Wij geven u deze informatie graag in dit artikel.

Waarom kan afvallen belangrijk zijn?

Afvallen kan op twee vlakken wenselijk of nodig zijn: lichamelijk, of emotioneel. Een voorbeeld van het lichamelijke aspect: iemand die last heeft van overgewicht, kan te maken krijgen met gevaarlijke complicaties. Voorbeelden zijn hartaandoeningen, diabetes, kanker of artrose. Om de kans op deze gevolgen te verkleinen, kan afvallen nodig zijn.

Ook op emotioneel vlak kan gewicht verliezen nodig zijn. Mensen die te zwaar zijn, lijden daar niet zelden onder in hun privé leven. Ze voelen zich minder aantrekkelijk of hebben het gevoel dat hun spiegelbeeld niet past bij hoe ze zich voelen. Afvallen en gezonder leven kan dan iemand een beter gevoel geven.

Obsessie met afvallen

Er zijn gevallen waarin mensen een obsessie ontwikkelen met het verliezen van gewicht (of het kweken van spieren). Ze willen dan afvallen terwijl het medisch gezien niet (langer) nodig is omdat ze al een gezond gewicht hebben bereikt. In veel van deze gevallen is er sprake van een eetstoornis, waarbij iemand een vervormd beeld van zichzelf kan hebben en zichzelf dik blijft vinden. Bij het bereiken van een bepaald laag gewicht ontstaan weer andere risico’s voor het lichaam. Het hebben van een gezond gewicht is voor het lichaam zeer belangrijk, zodat het op alle vlakken kan blijven functioneren.

Hoe blijft afvallen gezond?

Op de meest gezonde manier afvallen doet u eigenlijk door gezond te eten en voldoende te bewegen. Afvallen doet u door calorieën te verbranden: dit betekent dat u ervoor moet zorgen dat het lichaam meer calorieën verbrandt dan dat er binnenkomen. Er zijn verschillende manieren waarop u die balans kunt leren behouden. Ongezonde tussendoortjes zoals chocola, koeken en andere producten met veel suiker kunt u bijvoorbeeld beter met mate nuttigen, en ook laat op de avond nog eten is onverstandig. Er zijn verschillende sporten die u zou kunnen beoefenen om het afvallen te bevorderen, waarbij de ene sport meer calorieën doet verbranden dan de andere.

Hulpmiddelen bij gewicht verliezen

Er zijn ook hulpmiddelen die kunnen worden ingezet, als er bijvoorbeeld sprake is van een medische noodzaak of als men een groot aantal kilo’s wil verliezen. Hierbij kunt u denken aan anti-obesitasmedicijnen die de eetlust of vetopname remmen, maar ook aan operatieve mogelijkheden zoals het plaatsen van een maagballon, die voor een verzadigd gevoel zorgt. Ook kan de maag verkleind worden, zodat u sneller vol zit en minder zult gaan eten. Toch komen (operatieve) maatregelen niet voor zonder risico’s, waar u zich wel van bewust moet zijn voor u een keuze maakt.

5 tips bij afvallen

Hoe val ik af op een manier die bij mij past? Uiteraard staat heel het internet vol met tips bij het afvallen, waarvan niet iedere tip voor iedereen even goed werkt. Wij geven u vijf tips waarbij het gezond eten centraal staat:

  • In plaats van frisdranken of vruchtensappen kunt u beter water of thee drinken. Daar zitten weinig tot geen calorieën in.
  • Eet niet te snel en neem de tijd om uw voedsel goed te kauwen. Dit zorgt ervoor dat u goed verzadigd raakt en dat u niet onnodig veel gaat eten. Wanneer u te snel eet, heeft u vaak te laat door dat u eigenlijk al een tijdje vol zat.
  • Gebruik alcohol met mate. Er zitten meer calorieën in wijn en bier dan u misschien denkt!
  • Doe één keer in de week boodschappen. Zo voorkomt u dat u onnodige (en onnodig veel ongezonde) producten meeneemt. U kunt het beste ook boodschappen doen wanneer u net heeft gegeten.
  • Zorg dat u voldoende nachtrust krijgt. Een gebrek aan slaap zorgt ervoor dat u meer honger heeft.

Wilt u meer informatie ontvangen over uw specifieke zorgbehoefte?
Stel hieronder uw vraag:

*

*

*

*

captcha

Gelieve dit veld leeg te laten.