Kramp

Bij kramp of spierkramp trekken alle vezels van spieren plotseling onwillekeurig samen. Het ontstaat vaak tijdens of na hevige inspanning. In normale gevallen trekt maar een deel van de spiervezels zich samen, terwijl de andere vezels rust hebben. Is er sprake van kramp dan wordt het rusten en samentrekken van de spiervezels te snel afgewisseld, waardoor een spier lang aangespannen kan blijven. Kramp in de spieren is meestal voelbaar in de voeten en de benen maar het kan ook in elke andere spier van het lichaam optreden. Soms wordt iemand ’s nachts wakker van kramp in de benen of andere ledematen en dit wordt ook wel nachtelijke spierkramp genoemd.

Kramp in voet

Bij kramp in de voet schiet er ineens pijn in de voet waardoor bewegen moeilijk is en als er al bewogen wordt dit de pijn vaak alleen maar erger maakt. Het kan ook zijn dat de tenen pijnlijk kromtrekken. Kramp in de voet kan erg vervelend en vooral erg pijnlijk zijn. Gewone kramp in de voet verdwijnt na voldoende rust en duurt meestal maar een paar minuten.

Kramp in benen

Ook kramp in de benen kan iemand midden in de nacht overvallen. Vaak betreft het dan de kuit maar het kan ook een spier op een andere plek in het been zijn. De spier trekt samen en een helse pijn wordt voelbaar. De spier voelt hard en aangespannen aan en er is sprake van een algehele verkramping. De duur van de kramp in de benen is enkele seconden tot soms wel enkele minuten. Overigens hoeft het niet altijd ’s nachts te ontstaan: soms ook als iemand gewoon in rust is en bijvoorbeeld op de bank ligt.

Kramp in kuit

Kramp in de kuit is ook een vorm van spierkramp en kan eveneens tijdens of vlak na het sporten voorkomen. Kuitkramp komt behoorlijk vaak voor en gemiddeld 30% van alle Nederlanders wordt wel eens wakker van een nachtelijke kramp in de kuit. Zo’n 3% heeft er bijna elke nacht last van. Als de kramp heel hevig is geweest, kan de spier nog dagenlang pijnlijk aanvoelen.

Kramp voorkomen

Er zijn verschillende manieren om kramp te voorkomen. Vaak ontstaat kramp door een mineralentekort, dus het is belangrijk om de juiste vitamines en mineralen binnen te krijgen. Drink ook veel water (vooral bij veel sporten en zweten) en eet minder zout. Kramp voorkomen kan ook door een juiste zit- of lighouding aan te nemen. Zeker iemand die weinig lichaamsbeweging krijgt, heeft sneller de kans om kramp te krijgen. De belangrijkste oorzaak van spierkramp is kou, dus probeer er voor te zorgen dat u het zo warm mogelijk heeft.

Wilt u meer informatie ontvangen over uw specifieke zorgbehoefte?
Stel hieronder uw vraag:

*

*

*

*

captcha

Gelieve dit veld leeg te laten.