Maagklachten

Ongeveer 1 op de 4 mensen in Nederland heeft wel eens last van maagklachten. De meest voorkomende maagklachten zijn pijn in de maag, zure oprispingen, misselijkheid, braken, een opgeblazen gevoel, pijn achter het borstbeen en snel een vol gevoel. De oorzaken van maagklachten zijn verschillend. Sommige voedingsmiddelen kunnen de klachten verergeren. Maar ook iemands levensstijl kan invloed hebben op hoe gezond de maag is. Voldoende lichaamsbeweging, een gezond gewicht en niet roken kunnen maagklachten verminderen of zelfs voorkomen. Het beste is een combinatie te hanteren van zowel een gezonde levensstijl als ook de juiste voeding. Verder zijn er ook allerlei maagaandoeningen die tot maagklachten kunnen leiden. Denk daarbij aan een maagslijmvliesontsteking, maagkanker, een maagzweer of brandend maagzuur.

Maagklachten symptomen

Bij maagklachten zijn verschillende symptomen te onderkennen. Heeft u last van buikpijn, misselijkheid, verstopping of diarree? Het zijn allemaal veel voorkomende maagklachten. Andere symptomen zijn kramp, braken, gewichtsverlies en bloed bij de ontlasting.

Maagklachten en stress

Bij maagklachten is stress vaak een belangrijke oorzaak. Stress is een reactie van het lichaam op geestelijke en fysieke inspanningen. Er worden allerlei stresshormonen aangemaakt in het lichaam die de darmen van slag kunnen maken. De maag is een cruciale plek voor het goed functioneren van het lichaam want daar wordt het voedsel opgenomen. Bij stress komt de maag onder spanning te staan en wordt het voedselverwerkingsproces belemmerd. Hoe maagklachten bij stress zich precies openbaren is natuurlijk van persoon tot persoon verschillend. De een kan er beter tegen dan de ander en ook ieders lichaam is anders en reageert anders.

Maagklachten en eten

Wat kan iemand nu het beste bij maagklachten eten? Het is bij maagproblemen van belang om voldoende energie op te nemen en vermoeidheid en zwakte te vermijden. Bij ernstige maagklachten is een streng dieet het beste, aangevuld met aangepaste geneesmiddelen voor de maag. Eet voornamelijk wit brood en beschuiten omdat dat licht verteerbaar is en de maag niet te veel onder druk zet. Ook pasta is goed: niet alleen vanwege de lichte verteerbaarheid maar ook omdat het energie geeft. Yoghurt is een zacht product en licht voor de maag. Voor de smaak is fruityoghurt wellicht een goed alternatief. Sommige mensen drinken ook regelmatig een glas melk bij maagklachten. Het belangrijkste is over het algemeen om bij maagklachten lichte porties te eten zodat de maag niet te hard hoeft te werken. Vermijd producten als koffie, alcohol, citrusvruchten, peulvruchten, uien en look, pikant en gepeperd eten en vet eten want dat zijn voedingsmiddelen die niet verstandig zijn om bij maagklachten te eten.

 

 

Wilt u meer informatie ontvangen over uw specifieke zorgbehoefte?
Stel hieronder uw vraag:

*

*

*

*

captcha

Gelieve dit veld leeg te laten.