Stichting Geschillencommissie

De Stichting Geschillencommissie heeft in het kort gezegd tot doel om consumenten en ondernemers een manier te bieden om geschillen op te lossen. Dit moet goedkoop, snel en laagdrempelig kunnen, volgens de commisie. De Stichting Geschillencommissie bestaat uit twee onderdelen: een onderdeel voor Consumentenzaken (SGC) en een deel voor Beroep en Bedrijf (SGB). Eerder bestond hiervoor de Landelijke Beroepscommissie Klachten (bekend als LBK), maar deze is opgeheven en ondergebracht in de tegenwoordig bekende Stichting Geschillencommissie.

Commissies in de zorg

De Stichting Geschillencommissie kent 61 afzonderlijke commissies. Acht hiervan zijn bedoeld voor zakelijke kwesties, 53 zijn commissies voor consumenten. Een groot voordeel van deze commissies is dat ze allemaal zijn goedgekeurd door de overheid. Dit zorgt niet alleen voor betrouwbaarheid, ook mag men er hierdoor vanuit gaan dat een klacht onpartijdig wordt behandeld en dat er zorgvuldig mee omgegaan wordt. Uiteraard bestaan er ook commissies voor dergelijke geschillen in de zorg. In het kort:

  • De commissie Verpleging, Verzorging en Thuiszorg. Deze commissie behandelt klachten van consumenten tegen bijvoorbeeld een verpleeghuis, een consultatiebureau, een verzorgingshuis, jeugd-, kraam- of thuiszorg.
  • De commissie Zorginstellingen. De naam zegt het al, deze commissie is in het leven geroepen om geschillen op te lossen tussen consumenten en zorginstellingen. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om een ziekenhuis of een instelling voor gehandicaptenzorg.
  • De commissie Zelfstandige Klinieken behandelt klachten van consumenten tegen de zelfstandige klinieken. Dit gaat niet alleen om klinieken die behandelen tegen ziekte, maar ook waar sprake is van cosmetische chirurgie.

Stichting Geschillencommissie informatie

De twee verschillende onderdelen van de Stichting Geschillencommissie zijn opgezet om zo goed mogelijk onderscheid te kunnen maken tussen de zakelijke geschillen en die voor consumenten. De geschillencommissie bestaat inmiddels al sinds 1970, de Stichting Geschillencommissies voor Beroep en Bedrijf is in 1999 opgericht. Een klacht indienen gaat via een formulier op de website van de Stichting Geschillencommissie, waar ook juridisch advies gegeven wordt om deze klacht te onderbouwen.

    Wilt u meer informatie ontvangen over uw specifieke zorgbehoefte?
    Stel hieronder uw vraag:

    *

    *

    *

    *