Hét thuiszorgbureau voor particuliere cliënten!

Landelijk werkend met uitstekende zorgverleners...

Bekijk ons zorgaanbod

 

Waarom Zuster Jansen?

  • Kleine vaste zorgteams
  • Met professionele zorgverleners
  • Uitstekende referenties
  • Zorg met respect en aandacht
  • In uw eigen vertrouwde omgeving
  • Lid van branchevereniging
  • HKZ gecertificeerd

Werkt een zorgrobot echt?

vrijdag 13 januari 2023, Tijd 10:31 uur

De Zorgcirkel zette hun SET-COVID-subsidie in om een zorgrobot aan te schaffen. De robot heet ‘Tessa’. Maar zijn robots wel wenselijk in de zorg? Welk effect had Tessa bij De Zorgcirkel?

Wat is de zorgrobot ‘Tessa’ precies?

De ontwikkelaars van zorgrobot Tessa noemen haar een ‘sociale zorgrobot’. De robot wordt bij cliënten thuis geplaatst. Tessa maakt zorg op afstand mogelijk. Daarnaast biedt het de cliënten ‘gezelschap’.

Wat kan ‘Tessa’ allemaal?

Tessa geeft berichten door aan de cliënten. Daarbij begeleidt ze hen begeleiden bij (zorg)taken. Zo helpt ze cliënten hun taken herinneren. Maar ze probeert cliënten ook te motiveren om de taken daadwerkelijk uit te voeren.

Medewerkers van de zorginstantie hebben een app. Daarmee staan ze in contact met Tessa. Zo kunnen ze een agenda met taken maken en updaten.

Alles wat Tessa ziet en hoort kunnen de zorgmedewerkers terugzien in de app.

Tot slot kan Tessa ook muziek afspelen.

Wat is het effect van ‘Tessa’?

Concreet keek de organisatie naar:

  • Voor welke cliënten Tessa toegevoegde waarde heeft
  • In welke mate de robot bijdraagt aan zelfredzaamheid
  • In welke mate de robot bijdraag aan doelmatige zorg
  • Hoeveel tijd Tessa bespaart

De Zorgcirkel heeft geen spijt van hun investering in Tessa. Zij zien bij 85% van hun cliënten vooruitgang dankzij Tessa. Daarnaast besparen ze 1,5 uur per week per medewerker.

De SET-subsidie is voorbij. Hoe ziet De Zorgcirkel de inzet van Tessa in de toekomst? De organisatie is duidelijk: ze beschouwen Tessa al als reguliere zorg. Overal waar de robot van meerwaarde is, zal ze worden ingezet.

Wat vinden cliënten van de zorgrobot?

De resultaten spreken voor zich. Toch moet het voor cliënten erg wennen zijn, een robot in de huiskamer. Hoe reageren die (in eerste instantie) op Tessa?

De meeste cliënten zijn positief. Maar natuurlijk hebben ze wel feedback en verbeterpunten. Sommige liggen meer voor de hand dan andere, zo bleek bijvoorbeeld in Volendam:

Cliënten daar vonden vooral het uiterlijk niet geschikt voor Volendam: “Wat moet ik met zo’n robot met een bloempot op haar hoofd?” De Zorgcirkel vroeg wat dan wél geschikt zou zijn. Antwoord: traditionele Volendamse klederdracht. Zo gezegd, zo gedaan…

Waar is Tessa nog meer actief?

Zorgrobots zullen steeds normaler worden in de (thuis)zorg, niet alleen bij De Zorgcirkel. Nu al werken ongeveer 150 zorgorganisaties met Tessa. Ondertussen breidt De Zorgcirkel het gebruik ook uit.

Leverancier van Tessa is Tinybots. Dit bedrijf groeit naarmate meer robots ingezet worden in de zorg. Op dit moment werken er zo’n 17 mensen.

Hoe kwam De Zorgcirkel erbij om Tessa in te zetten?

Tessa kwam bij De Zorgcirkel terecht tijdens de coronapandemie. Ingegeven door de situatie, zocht de organisatie naar een goede manier om zorg op afstand in te zetten.

Hun cliëntengroep bestaat voor een groot deel uit mensen met dementie. Het was belangrijk om hen te (blijven) ondersteunen bij hun zelfredzaamheid.

De Zorgcirkel kreeg lucht van Tessa, en benaderden Tinybots. Samen vroegen ze de SET-COVID-subsidie aan. Daarmee konden ze Tessa’s inkopen, de ondersteuning van Tinybots bekostigen én ziekte van medewerkers financieel opvangen.

Auteur: redactie Zuster Jansen

Nieuwsarchief