Hét thuiszorgbureau voor particuliere cliënten!

Landelijk werkend met uitstekende zorgverleners...

Contact

 

Waarom Zuster Jansen?

  • Kleine vaste zorgteams
  • Met professionele zorgverleners
  • Uitstekende referenties
  • Zorg met respect en aandacht
  • In uw eigen vertrouwde omgeving
  • Lid van branchevereniging
  • HKZ gecertificeerd

Nieuwe Wet DBA voor zzp’ers

Als zzp’er was je gewend een VAR (Verklaring Arbeidsrelatie) aan te vragen bij de Belastingdienst wanneer je als zelfstandige bij een werkgever aan de slag wilde. Sinds 1 mei van dit jaar gaat dat allemaal iets anders. Er is nu namelijk de Wet DBA: dit staat voor wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties. Doel van deze wet is om schijnconstructies te voorkomen, en ervoor te zorgen dat niet alleen beide partijen (werkgever en zelfstandige) weten van welke arbeidsrelatie er sprake is, maar ook de Belastingdienst. Inhoudelijk verandert er voor het werk van een zzp’er niets. Dat betekent dat als je voor Zuster Jansen werkt of wil werken, je geen verandering zult zien in de manier waarop je je werk kunt doen. Ook voor onze dienstverlening in het algemeen zal er weinig veranderen.

Waar wordt op gelet?

De Wet DBA houdt in principe in dat de fiscus naar de volgende zaken kijkt:

  • Hoe jullie inkomsten worden verdiend (de cliënt betaalt jullie rechtstreeks, dus dit vormt verder geen problemen)
  • Hoe je zelf je werk naar eigen inzicht kan invullen.
  • Vrije vervanging (zo gaat het nu ook): het zelf ruilen van diensten binnen je team. Hierbij is het ook belangrijk dat je niet continu op dezelfde dagen werkt, omdat de Belastingdienst anders vermoed dat het om een dienstbetrekking gaat.

Verder gelden ook eigenlijk alle oude VAR regels, zoals 1225 uur werken om gebruik te kunnen maken van de zelfstandigen aftrek. Wanneer je daar niet aan voldoet, verlies je de fiscale handreiking van 7000 euro.

Overgangsperiode

Zuster Jansen is lid van meerdere Brancheverenigingen waaronder Branchebelang Thuiszorg Nederland (BTN). Voor de bemiddelingsbureaus zijn deze brancheverenigingen samen met het ministerie van financiën aan de slag gegaan om een modelovereenkomst op te stellen die landelijk door bemiddelingsbureau in de zorg kan worden gebruikt. In augustus 2016 is bekend geworden dat de modeloverkomst is goedgekeurd door de belastingdienst. Deze goedgekeurde modelovereenkomst is geldig tot en met augustus 2021.

Er is echter sprake van een overgangsperiode, dit houdt in dat er het komende jaar (tot 1 mei 2017) gewoon gewerkt kan worden op basis van de bestaande overeenkomsten.

Wil je meer weten over de gevolgen voor jou als zzp’er die werkt (of wil werken) via Zuster Jansen? Stel ons dan gerust je vragen.