Hét thuiszorgbureau voor particuliere cliënten!

Landelijk werkend met uitstekende zorgverleners...

Bekijk ons zorgaanbod

 

Waarom Zuster Jansen?

  • Kleine vaste zorgteams
  • Met professionele zorgverleners
  • Uitstekende referenties
  • Zorg met respect en aandacht
  • In uw eigen vertrouwde omgeving
  • Lid van branchevereniging
  • HKZ gecertificeerd

AI veilig gebruiken in de zorgsector: is ChatGPT een geschikt hulpmiddel?

maandag 28 augustus 2023, Tijd 10:25 uur

ChatGPT gebruiken in de zorgsector? Dat zou efficiënt, kostenbesparend en betrouwbaar kunnen zijn, mits het op een juiste en veilige manier wordt toegepast. Uit onderzoek van Medical Economics blijkt dat 1 op de 10 artsen ChatGPT al gebruikt bij het verifiëren van diagnoses bij patiënten en als ondersteuning bij het selecteren van de juiste medicatie. Hoe kan AI (kunstmatige intelligentie) bijdragen aan de ontwikkeling in de zorg?

Kansen en risico’s

Volgens deskundigen gaat AI de productiviteit in de zorg verbeteren, de beschikbaarheid van gezondheidsdiensten vergroten, de administratieve lasten helpen verminderen en mede daardoor de kosten verlagen. Toch zien zij ook een weerkant aan de inzet van kunstmatige intelligentie in de zorg. Net als ieder ander (technologisch) hulpmiddel in de zorg, is ook ChatGPT niet zonder risico’s. Zo is er minder menselijke interactie en kunnen er beveiligingsproblemen ontstaan met betrekking tot het verzenden en delen van (medische) gegevens. Om die reden is het van groot belang dat de baten van het gebruik ten opzichte van de mogelijke risico’s in kaart worden gebracht en artsen leren hoe ze veilig met de informatie om kunnen gaan. Artsen blijven namelijk verantwoordelijk in geval van een fout, omdat ChatGPT geen medisch hulpmiddel is.

Toepassing in de praktijk

Toch zullen ChatGPT en vergelijkbare oplossingen steeds meer toegepast worden in zorgpraktijken. Iedere arts heeft beperkte cognitieve vaardigheden, ongeacht hun ervaring en kennis. Een geautomatiseerde assistent kan perfect zijn voor alle administratieve taken. Als artsen de tool op de juist manier gebruiken, hoeven er geen notities meer getypt te worden op een toetsenbord, kunnen administratieve kosten voor de helft worden bespaard en zal de menselijke interactie met het systeem spraak gestuurd uitgevoerd worden.

Pilotstudie spraak gestuurde AI-assistent

De American Academy of Family Physicians heeft tussen 2021 en 2022 een pilotstudie uitgevoerd naar de efficiëntie van een spraak gestuurde AI-assistent. Uit dat onderzoek blijkt dat er wekelijks 3,3 uur documentatietijd bespaard kan worden. De tijd die artsen daarmee winnen, kan besteed worden aan uitgestelde patiëntenzorg of welverdiende rust. Zorgprofessionals kijken er het meest naar uit om na kantooruren niet meer opgezadeld te worden met extra papierwerk.

Echter, ook patiënten onderschrijven het gemak en de toegevoegde waarde van ChatGPT. Maar liefst een kwart van de mensen gaf aan liever met AI te praten dan langs een arts te gaan. En dat is niet voor niets, want uit het onderzoek dat werd gepubliceerd in het vakblad Jama Internal Medicine blijkt dat de antwoorden van de chatbot kwalitatief beter waren dan de online antwoorden van artsen.

Mocht de ontwikkeling van AI in het huidige tempo doorzetten, dan is de kans groot dat er ook een systeem komt dat, in tegenstelling tot ChatGPT, als medisch hulpmiddel geclassificeerd wordt. Google is één van de bedrijven die meewerkt aan het AI-taalmodel Med-PaLM 2.

Verder lezen over AI in de zorg >

Auteur: redactie Zuster Jansen

Nieuwsarchief