Hét thuiszorgbureau voor particuliere cliënten!

Landelijk werkend met uitstekende zorgverleners...

Bekijk ons zorgaanbod

 

Waarom Zuster Jansen?

  • Kleine vaste zorgteams
  • Met professionele zorgverleners
  • Uitstekende referenties
  • Zorg met respect en aandacht
  • In uw eigen vertrouwde omgeving
  • Lid van branchevereniging
  • HKZ gecertificeerd
  • Lid van Waarschuwingsregisterzorg

Ongezonde leefstijl beïnvloedt de kans op dementie

maandag 13 september 2021, Tijd 13:01 uur

Uit een recentelijk onderzoek van de Universiteit Maastricht is gebleken dat een gezonde leefstijl de kans op dementie kan verkleinen. De hersenziekte kan volgens de onderzoekers al jaren van tevoren worden opgespoord op hersenscans van mensen die niet gezond leven. Denk hierbij aan mensen die veel roken, alcohol drinken en/of vet eten. 

De onderzoekers hebben de hersenen en leefstijl van de deelnemers in kaart gebracht. Opvallend was dat de eerste schade aan de hersenen samenhangt met de (on)gezonde leefstijl van de deelnemers.

Onderzoek Universiteit Maastricht

Sebastian Köhler, onderzoeker van de Universiteit Maastricht, geeft aan dat dat ook te zien is aan de lagere scores bij de testen van het denkvermogen. Hij is ervan overtuigd dat die schade beperkt kan worden als iemand zijn of haar ongezonde leefstijl aanpast: “Als je op middelbare leeftijd naar de leefstijl kijkt en die waar nodig verbetert, kan je de schade nog beperken en doen inkrimpen. Als je de gezonde leefstijl op alle vlakken doorvoert, zou er veertig procent minder dementie zijn – al is dat wellicht een beetje utopisch.”

Mind dieet

Als mensen ervoor openstaan om hun leefstijl gezonder te maken, kunnen ze dat het beste in kleine stappen doen. “Op die manier ga je allemaal succesmomentjes hebben en zal je minder snel afhaken”, aldus Köhler. Maar wat is het geheim om gezond te eten? Vlees, koek en snoep kun je beter laten staan. Daartegenover moet je juist veel groenten, volkoren en fruit eten. Volgens Ondine Nieuwerth- van de Rest, voedingsexpert aan de Universiteit Wageningen, wordt dat ook wel het MIND dieet genoemd. Tevens geeft ze aan dat het belangrijk is om genoeg groene bladgroente te eten, zoals andijvie en koolsoorten. “Daarnaast zijn blauwe bessen en aardbeien goed. Voor mensen met weinig geld zijn die misschien te duur, maar dit fruit hoeft niet altijd vers te zijn. Soms is uit de diepvries zelfs beter, want je weet niet hoe lang verse producten al in de supermarkt liggen voordat je ze koopt. Ook groente en fruit uit blik is prima om te eten. Áls je het maar eet.”

Köhler raadt aan om samen met vrienden of familie je leefstijl om te gooien. Dan heb je als het ware een stok achter de deur: “We gaan nu een studie opzetten waarbij we 1200 mensen in groepen delen, en gedurende twee jaar proberen de goede kant op te bewegen. In oktober willen we starten met de eerste groep.

Auteur: redactie Zuster Jansen

Nieuwsarchief

error: