Nieuwe campagne tegen verbale agressie in de zorg

Zorgmedewerkers maken het maar al te vaak mee: scheldpartijen en andere vormen van verbale agressie. Dat ráákt deze medewerkers. En zelf geven ze aan dat het ook de zorg raakt, die zij aan anderen verlenen.

Verbale agressie hoeft niet eens vaak voor te komen; volgens onderzoek is de impact van zelfs enkele incidenten soms groot. De kwaliteit van de zorg lijdt eronder, bijvoorbeeld omdat er minder aandacht is voor degene die zorg ontvangt. Dat heeft alles te maken met de mentale impact van verbale agressie. Daarnaast kunnen wachttijden oplopen. Dat heeft ook nog eens tot gevolg dat een deel van de patiënten hun afspraak afzegt of uitstelt.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Motivaction, in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Uit dit onderzoek kwam de landelijke campagne ‘Blijf jezelf, tel even tot 11’.

Wat zegt het onderzoek?

  • 51% van de zorgmedewerkers kreeg het afgelopen jaar te maken met verbale agressie. 14% zelfs 1 of meerdere keren per week
  • 65% van de zorg- en hulpverleners zegt dat de kwaliteit van de zorg lijdt onder verbale agressie van patiënten, cliënten of hun naasten
  • 73% ziet dat andere patiënten of cliënten hierdoor soms langer moeten wachten

Natuurlijk snappen zorgmedewerkers dat er veel emoties spelen bij betrokkenen. Verdriet, onbegrip, machteloosheid… Maar dat wil niet zeggen dat we verbale agressie moeten accepteren. Zeker niet in een tijd dat de druk op zorg al groot is.

De campagne benadrukt dan ook dat we zuinig moeten zijn op onze zorgmedewerkers. Het is ontzettend belangrijk dat zij hun werk met plezier en volledige aandacht doen, en blijven doen.

Meeste contactmomenten zonder agressie

Gelukkig verlopen de meeste contactmomenten zonder agressie. Maar áls het gebeurt, kunnen de gevolgen groot zijn. Zelfs al na een enkele keer. Mentaal is het namelijk enorm belastend. Veel zorgmedewerkers vertellen dan ook dat verbale agressie bij hen leidt tot angst, slapeloosheid of stress.

Dit is ook wetenschappelijk te verklaren, getuige de uitleg van prof.dr. Marie Rosenkrantz Lindegaard, hoogleraar sociologie aan de Universiteit van Amsterdam en expert op het gebied van conflict en geweld:

“Het gaat niet alleen om schelden of schreeuwen, maar ook om intimiderend gedrag, valse beschuldigingen of het herhaaldelijk in twijfel trekken van je werk. Zorgverleners doen hun werk met aandacht, betrokkenheid en vaak onder hoge druk. Als je dan toch te maken krijgt met verbale agressie, dan is dat erg ingrijpend. Je voelt je dan minder veilig, gaat twijfelen aan jezelf of ziet op tegen het volgende gesprek.”

De campagne

De slogan van de campagne, ‘Blijf jezelf, tel even tot 11’, zegt eigenlijk al genoeg. Het geeft een maatschappelijke norm aan die we allemaal vanzelfsprekend zouden moeten vinden: agressie heeft geen plek in de sector zorg en welzijn.

Dus wees je bewust van je emoties. Kies ervoor om afstand te nemen – letterlijk of spreekwoordelijk door tot 11 te tellen. Zo doorbreek je de spanning, en houd je controle.

Voor zorg- en welzijnsorganisaties is er een toolkit met materialen, om zelf ook de campagne uit te dragen.

Bron: Rijksoverheid

Auteur: redactie Zuster Jansen