Dementie voorkomen of vertragen? Maak gebruik van deze tips!

Dementie is een verzamelnaam voor verschillende hersenziektes, waarbij het verstandelijk vermogen om informatie te verwerken, achteruit gaat. Dat uit zich in geheugenverlies, afasie, apraxie, agnosie, concentratieproblemen en niet meer logisch na kunnen denken. Alzheimer is de meest voorkomende en meest bekende vorm van dementie. Toch zijn er verschillende manieren om dementie te voorkomen of vertragen. Lees het artikel voor meer informatie en tips.

Onderzoek wijst uit dat…

Het is een feit; mensen worden steeds ouder. Door de medische wetenschap weten wij hoe we ons lichaam langer gezond en functioneel kunnen houden. Denk hierbij aan operaties die uitgevoerd kunnen worden of medicatie die onze levensduur kunnen verlengen.

Echter, hoe zit dat met ons brein? Bestaan er ook manieren om die gezond en functioneel te houden?

Aangezien hier maar weinig informatie over beschikbaar was, zijn er de afgelopen 10 jaar veel onderzoeken gedaan naar het voorkomen of vertragen van dementie.

Dementia alzheimer

Eén van de grootste onderzoeken die is uitgevoerd, is het “Active”-onderzoek. Maar liefst 3000 gepensioneerden van 65 jaar en ouder namen deel aan dit onderzoek. Daarbij moesten ze vijf weken lang, 10 keer per week een trainingssessie met diverse oefeningen uitvoeren. Tijdens deze oefeningen stonden logisch redeneren en het snel verwerken van informatie centraal. De resultaten waren verbluffend; de deelnemers bleken tot vijf jaar na de laatste trainingssessie een betere score te behalen op deze domeinen dan leeftijdsgenoten die geen deel uit hadden gemaakt van het onderzoek. Daarnaast had de deelname aan de trainingssessies een positieve invloed gehad op hun dagelijks leven; deelnemers konden beter met geld om blijven gaan en hun huishouden beter beheren.

Ook hebben er onderzoeken met dieren plaatsgevonden om het effect van eenvoudige spellen op het geheugen te testen. Uit deze onderzoeken is gebleken dat dieren extra proteïnes, nieuwe zenuwcellen en meer verbindingen tussen die zenuwcellen aanmaken tijdens het uitvoeren van deze spellen.

Ook het nuttigen van de juiste voeding is van essentieel belang om je brein goed te laten functioneren. Vetzuren, zoals Omega 3, stimuleren de werking van de hersenen. Dit zit bijvoorbeeld in zalm, haring, sardines en makreel (het eten van vette vis draagt dus bij aan gezonde hersenen). Daarnaast zijn vitamines C en E van uiterst belang voor je hersenen. Vitamine C is betrokken bij de productie van neurotransmitters. Die zijn noodzakelijk voor een optimale werking van de hersenen. Vitamine E beschermt de structuren die herinneringen van het kortetermijngeheugen omzetten in het langetermijngeheugen.

Tot slot is gebleken dat rust een belangrijke factor is voor de werking van je brein. Hoe vitaler je bent, des te beter werkt je brein. Om je lichaam en brein de kans te geven om goed te herstellen, moet je voldoende én diep slapen. Je brein herorganiseert tijdens je slaap alle informatie die je geleerd hebt. Als je niet genoeg rust neemt, wordt het moeilijker om je te focussen en informatie te herinneren.

Zeven tips om dementie te voorkomen of vertragen!

Er zijn verschillende, eenvoudige oefeningen die je kunt uitvoeren om je hersenen te trainen. Hierdoor kun je dementie vertragen en in sommige gevallen zelfs voorkomen. Hieronder vind je de zeven tips!

  1. Breinbrekers
    Sudoku´s, kruiswoordpuzzels, cryptogrammen, Zweedse puzzels, enz. Kortom; de boekjes van Denksport kunnen een grote bijdrage leveren aan het trainen van je brein. Ook Scrabble, Rummikub, schaken, kaartspelen en legpuzzels stimuleren de hersenactiviteit en hebben een positieve invloed op de werking van de hersenen.
  2.  Lees!
    Het lezen van een boek biedt rust en verdieping, waardoor je concentratievermogen ontwikkeld wordt. Lezen is een efficiënte hobby; zes minuten lezen in complete stilte verlaagt lichamelijke stress met 60%. Intellectuele oefeningen helpen om de hersenen goed in vorm te houden.
  3. Eet breinvriendelijk!
    Bepaalde voedingssupplementen stimuleren de werking van de hersenen. Denk hierbij aan ongezouten noten, zalm en andere vette vis, volkorenvoeding (brood en pasta) en peulvruchten. Streef ernaar om dagelijks 250 gram groenten en twee porties fruit te eten. Hierdoor zorg je voor een goede communicatie tussen zenuwcellen. Een tekort aan deze voedingsstoffen kan leiden tot cognitieve problemen (vergeetachtigheid en/of een verminderde concentratie).
  4. Douchen met gesloten ogen
    Ook douchen met gesloten ogen is een veelgebruikte oefening om je hersenen te trainen. Probeer (zonder te gluren uiteraard) de kraan, shampoo en zeep te vinden. Deze oefening zorgt ervoor dat je je tastzin ontwikkeld; je hersenen zullen harder moeten werken en trainen zichzelf!
  5. Leer nieuwe dingen
    Het leren van nieuwe dingen heeft een positieve invloed op het geheugen. Als je jong bent, leer je voortdurend (op school, tijdens je werk, enz.). Op latere leeftijd hoef je vaak niet meer te leren. Toch is het van belang om te blijven leren. Hierdoor worden je hersen gestimuleerd om ongestructureerde informatie te ordenen en onthouden. Denk hierbij aan het leren van telefoonnummers, topografische kaarten en het aanleren van een nieuwe taal!
  6. Neem voldoende rust
    Zoals al eerder beschreven in dit artikel is voldoende rust van cruciaal belang voor de werking van je hersenen. Als je brein in “delta staat” verkeert, krijgt het de gelegenheid om informatie te ordenen en verwerken. Onderzoeken wijzen uit dat je per nacht 7 tot 8 uur slaap nodig hebt om optimaal te kunnen functioneren.
  7. Sociale interactie
    Sociale interactie is een zeer belangrijke factor voor de hersenen. Als je een actief sociaal en intellectueel leven leidt, is de kans op stress en een depressie aanzienlijk kleiner. Stress en depressie kunnen leiden tot een afname van het cognitief vermogen. Zorg er dus voor dat je niet geïsoleerd raakt, maar maak contact met anderen!Auteur: Karel de Vries, redactie Zuster Jansen

Neem contact op:

Wilt u meer informatie ontvangen over uw specifieke zorgbehoefte?
Stel hieronder uw vraag:

*

*

*

*