Hulp bij communicatie

Communicatie is in het dagelijks leven ontzettend belangrijk. Des te vervelender wordt het als u bijvoorbeeld moeite krijgt met zien, horen of spreken. Gelukkig biedt de technologie van deze tijd een oplossing, meerdere zelfs. Ook mensen die niet goed horen of zien, kunnen blijven communiceren met de juiste hulpmiddelen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden.

Telefoon voor slechthorende

Iemand die niet zo goed meer hoort, zal telefoongesprekken (met een normale) telefoon misschien vermijden. Er wordt tenslotte veel ‘langs elkaar heen’ gesproken en het is moeilijk om de persoon aan de andere kant van de lijn goed te verstaan. Er zijn speciale mobiele telefoons ontwikkeld, waarbij specifieke aanpassingen ervoor zorgen dat u gesprekken en berichten beter kunt verstaan. Ook bij een gewone mobiele telefoon kunt u overigens al instellingen gebruiken die het voeren van telefoongesprekken gemakkelijker maken:

Heeft u geen gehoorapparaat, dan gebruikt u instellingen op de telefoon die gericht zijn op het versterken van het volume. U kunt een trilfunctie instellen, of een beltoon kiezen waarvan u zeker weet dat u deze goed hoort. Een headset of oordopjes kunnen er ook voor zorgen dat u het gesprek beter hoort en volgt.

Gebruikt u een gehoorapparaat? Dan heeft u waarschijnlijk al gemerkt dat het telefoonsignaal van een mobiele telefoon soms stoort met uw apparaat. Door een ringleiding te gebruiken, verhelpt u deze storing. U draagt deze leiding, die een verbinding heeft met uw telefoon, als een ketting om de hals of achter de oorschelp. Het is ook mogelijk om een draadloze verbinding te maken met het gehoorapparaat (via bluetooth). Is uw telefoon al ‘Hearing Aid Compatible’? Dan heeft u waarschijnlijk al geen storing bij het gebruik van uw telefoon in combinatie met uw gehoorapparaat. Voor meer informatie over een telefoon voor slechthorende, kunt u onder andere kijken op de website van de Hulpmiddelenwijzer.

Personenalarmering

Natuurlijk kunt u niet van tevoren overal rekening mee houden wanneer u de deur uit gaat. Neem daarom een mobiele personenalarmeringssysteem met u mee. Dit is een soort GPS-tracker met communicatiefunctie. Hiermee kunt u direct een noodsituatie melden, waarbij u via GPS wordt opgespoord. Ook kunt u door middel van een speciale knop contact leggen met een zorgcentrale of uw mantelzorger. Personenalarmering geeft mensen meer vrijheid en neem zorgen weg bij de mantelzorger en andere hulpverleners. Er zijn verschillende uitvoeringen beschikbaar, zodat u het gebruik ervan kunt afstemmen op uw persoonlijke situatie.

SOS penning

Een SOS penning is er voor mensen die het risico lopen onwel te worden. Draagt u een SOS penning en krijgt u buitenshuis te maken met een dergelijke situatie, dan hebben hulpverleners direct toegang tot uw medische gegevens. Zo verkleint u het risico dat u verkeerd wordt geholpen of dat bepaalde omstandigheden over het hoofd worden gezien. Bij SOS penningen kiest u uit verschillende formaten, het is ook mogelijk om een polspenning te kiezen.

Aangepast toetsenbord

Een aangepast toetsenbord helpt wanneer u motorisch niet in staat bent om met een gewoon toetsenbord te werken. Bij een aangepast toetsenbord kunt u denken aan onder andere vergrote of juist verkleinde toetsenborden, exemplaren waarbij u zelf bepaalt welke toets waar staat (hier is software voor nodig) of toetsenborden met afdekplaten, zodat u niet per ongeluk meerdere toetsen aanslaat. Afhankelijk van uw situatie wordt een aangepast toetsenbord mogelijk vergoed, vanuit de Participatiewet of de WIA (wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen). De Participatiewet verloopt via de gemeente, het UWV is de uitvoerende instantie in het geval van de WIA.

Andere hulpmiddelen op communicatiegebied zijn bedtafels, leesstandaards, speciale klokken, bladomslagapparaten, schrijfaanpassingen, voorzetschermen en meer. In de Leefwijzer van Zuster Jansen behandelen wij verschillende soorten hulpmiddelen, maar bespreken we ook de vergoeding ervan.

 

 

Onderwerpen